Forsikringsbetingelser

Dette dokument udgør de fulde forsikringsbetingelser, der udleveres ved forsikringens tegning. Den valgte dækning fremgår af policen/certifikatet eller fakturaen for
købet af forsikringen. Nærværende betingelser gælder ikke for mobiltelefoner og hvidevarer.

1. Dækningsomfang.
Forsikringen dækker de på policen/certifikatet anførte produkter mod:
1. Normale reparationsomkostninger som følge af indefra kommende fejl (funktionsfejl), der betyder at produktet ikke kan anvendes.
2. Normale reparationsomkostninger i forbindelse med en skade, der kan afhjælpes ved rensning af produktet.
3. Transport af TV over 24” indenfor Danmarks grænser (Jylland, Fyn, Sjælland, Bornholm, Lolland-Falster og alle øer der er brofaste med et disse områder) i
forbindelse med en dækningsberettiget skade.
4. Normale reparationsomkostninger ved enhver beskadigelse som følge af uforudsete udefrakommende hændelser, der betyder, at produktet ikke kan anvendes.
5. Indbrudstyveri, hvorved forstås tyveri fra aflåst bygning, lokale eller bil, hvor tyven har skaffet sig adgang ved hjælp af vold. Ved tyveri fra bil skal produktet have
været anbragt i aflåst handskerum eller bagagerum, således det ikke er synligt udefra, og der skal være synlige tegn på opbrud af bilen.
Vedrørende dækning for indbrudstyveri:
Indbrudstyveridækningen er et tillæg til forsikringen. Såfremt der er tegnet dækning for indbrudstyveri, fremgår dette særskilt af policen/certifikatet eller fakturaen for
købet af forsikringen.
2. Sikringsperioden.
Sikringsperioden er fra 1 til 5 år. Den valgte periode er anført på policen/certifikatet eller fakturaen for køb af forsikringen og regnes fra produktets købsdato.
2.1. Hvor dækker forsikringen.
Forsikringen dækker i Danmark (eksklusive Færøerne og Grønland) for stationært udstyr og i hele verden for bærbart udstyr.
2.2. Dokumentation
Det er en betingelse for forsikringsdækningen at forsikringstager kan dokumentere købet / ejerskabet af produktet ved fremsendelse af købsbilag eller
præmiekvittering for produktet.
3. Skadeanmeldelse.
Ved enhver skade eller indbrudstyveri, skal dette straks anmeldes online til SDC, dog senest inden 3 måneder efter skadedato og inden forsikringsperiodens
udløb. Det skaderamte produkt indleveres af forsikringstageren, der skal benytte SDC til
reparation og/eller genlevering af det beskadigede produkt.
4. Erstatning.
Forsikringen erstatter med reparation. Såfremt reparation ikke er mulig eller reparationsomkostningen overstiger genanskaffelsesprisen, erklæres produktet for
totalskadet og erstattes med et tilsvarende produkt, med mindst samme tekniske specifikationer og ydeevne, dog højst til oprindelig betalte købspris fratrukket
eventuel afskrivning. Der tages forbehold for udgåede fabrikater, modeller, farver samt specielt design, der ikke længere kan genanskaffes. Der udbetales ikke
kontanterstatning. Er forsikringstager momsregistreret opkræves momsbeløbet fra erstatningen direkte hos forsikringstager. Er der ydet totalskadeerstatning, bortfalder
forsikringen uden tilbagebetaling af forudbetalt præmie. Det totalskadede eller stjålne produkt tilhører forsikringsgiver.
5. Selvrisiko og afskrivning.
Ved indbrudstyveri og totalskade på IT udstyr f.eks. stationær PC, bærbar pc, tablet computer, skærm og printer mm., opkræves der en selvrisiko på kr. 500,-. Ved
indbrudstyveri og totalskade foretages en afskrivning efter første år på 15 % om året af den oprindeligt betalte købspris. Der kan dog aldrig erstattes mere end hvad
tilsvarende udstyr, med samme kapacitet, ydeevne og lignende kan anskaffes til på skadetidspunktet.
6. Forsikringen dækker ikke.
– Tilbehør, forbrugsartikler og løsdele (eksempelvis lamper, toner, alle former for batterier, kabler, tastatur, strømforsyning, mus, eksterne højtalere, 3D briller o. lign.).
– Skader, der skyldes forkert opbevaring, dårlig pleje, uforsvarlig brug, fejlinstallation, fejlopsætning og fejlbetjening.
– Skader, der er omfattet af eller ville have været omfattet af leverandør-, forhandler- eller fabriksgaranti eller omfattet af reklamationsret, uanset om forhandler eller
leverandør er gået konkurs, standset sin virksomhed eller på anden vis ikke er i stand til at opfylde sine garanti- og reklamationsforpligtelser eller hvis forsikringstager har
undladt at reklamere over fejl, der er omfattet af eller ville være omfattet af garanti eller købelovens reklamationsret.
– Demo-, refurbished og/eller brugt udstyr, der ikke er købt igennem en forhandler og leveret med minimum et års garanti på det pågældende produkt. Forsikringen dækker ikke fejl på
demo-, refurbished og/eller brugt udstyr det første år, der er omfattet af eller ville have været omfattet af forhandlerens et årige garanti, uanset om forhandler er gået konkurs,
standset sin virksomhed eller på anden vis ikke er i stand til at opfylde sine garanti- og reklamationsforpligtelser eller hvis forsikringstager har undladt at reklamere over fejl, der er
omfattet af eller ville være omfattet af garantien. ”Demo, refurbished og brugt-garanti” må i denne sammenhæng ikke forveksles med reklamationsret. Ordet ”refurbished” betyder
renoveret eller genskabt og anvendes især om næsten nye IT produkter, som er blevet repareret for småskader eller har mindre kosmetiske fejl, og som sælges billigere end
helt nyt udstyr.
– Skader, der skyldes at det forsikrede produkt ikke anvendes efter brugsanvisningen.
– Skader, der består af ridser, skrammer, mindre skader og lignende, som ikke gør produktet uanvendeligt. Endvidere indirekte skader (følgeskader).
– Computervirus, datofejl, software fejl og opdateringer, tab af data herunder software, digitale billeder, applikationer, musikfiler og lignende eller fejl i komponenter, der
ikke fulgte med produktet ved købet.
– Skader som følge af brand. Endvidere bortkomst, glemte og forlagte produkter samt alle former for tyveri der ikke kan betegnes som indbrudstyveri.
– Omkostninger til nyt sim-kort, mobilabonnement og lignende.
– Omkostninger til undersøgelse og transport såfremt der ikke konstateres en dækningsberettiget skade. SDC eller reparatøren/forhandleren kan i så fald
opkræve et gebyr til dækning af medgået tid og omkostninger.
– Omkostninger til undersøgelse og reparation hos en reparatør, der ikke er anvist af SDC. Omkostninger til forkert reparation
eller skader sket under reparation. Herunder skade opstået som følge af uforsvarlig indpakning under transport og forsendelse og som følge af uautoriseret indgreb i
det forsikrede produkt.
– Skader på produkter, hvor serienummer ikke kan aflæses/identificeres.
Denne forsikring dækker subsidiært i forhold til andre forsikringer, der måtte dække samme produkt. Dækker anden forsikring ligeledes subsidiært, anvendes
forsikringsaftalelovens bestemmelser om dobbeltforsikring.

7. Erstatningen bortfalder helt eller delvis såfremt:
– Der med forsæt er tilbageholdt eller givet forkerte oplysninger af betydning for bedømmelse af skaden.
– Der opstår skade, der direkte eller indirekte er forårsaget af eller står i forbindelse med krig, krigslignende forhold, terrorisme, oprør, borgerlige uroligheder og
neutralitetskrænkelser, atomkerne-reaktioner, hvad enten sådan en skade indtræder i krigstid eller i fredstid.
– Forsikringstager eller bruger har fremkaldt forsikringsbegivenheden forsætligt eller ved grov uagtsomhed.
8. Opsigelse.
Fra købsdatoen af forsikringen er der 14 dages fortrydelsesret for tegnet forsikring. Forsikringen kan opsiges skriftligt af både forsikringsselskabet og kunden med 30
dages varsel til den 1. i en måned. I sådan tilfælde opkræves et administrationsgebyr på kr.150,00, som fratrækkes den udbetalte restpræmie. Forsikringen kan
endvidere opsiges skriftligt af hver af parterne med minimum 14 dages varsel og senest 1 måned efter afsluttet behandling af enhver skade, uanset udfaldet af
skadesbehandlingen. I givet fald refunderes forholdsmæssig præmie for den resterende periode, fratrukket et administrationsgebyr på kr. 150,00.
9. Generelt
Forsikringen er tegnet gennem SDC.
For forsikringen gælder dansk ret, herunder Forsikringsaftaleloven.
10. Klager.
Klager over skadeafgørelser hvor forsikringstager ikke kan nå til enighed med SDC skal i første omgang rettes skriftligt til SDC, som vil behandle sagen.
11. Særlige betingelser.
I henhold til Lov om Forsikringsformidling §§33 og 34 gøres opmærksom på at:
– Dette dokument udgør de fulde forsikringsbetingelser, der udleveres ved forsikringens tegning.
– Visse typer skader vil ligeledes kunne være dækket af andre forsikringer. Forsikringen dækker subsidiært i forhold til disse forsikringer.
– Denne forsikring indskrænker ikke rettighederne i henhold til køberetslige bestemmelser om garanti/reklamationsret, men udvider dækningen op til 60 mdr. i alt.
– Der er 14 dages fortrydelsesret for tegnet forsikring.
– Klager over forsikringsaftalen kan rettes til Ankenævnet for Forsikring.
– Skader anmeldes online til forsikringsadministrator via SDC’s hjemmeside.
12. Tvister.
Enhver tvist, der udspringer af nærværende aftale, afgøres efter dansk ret og med Sø- og Handelsretten i København som værneting. Klager over forsikringen kan
rettes til Ankenævnet for Forsikring, såfremt forsikringstager er privat forbruger.